Az Effekteam elnöke, Nyilas Orsolya arra számít, hogy főleg a járványhelyzetre gyorsan és kreatívan reagáló cégek nyújtanak majd be pályázatokat az Effekt 2030 Díj új, COVID-19 megoldások a közösségért elnevezésű kategóriájában. Várakozása szerint fele-fele arányban oszlanak majd meg a pályázatok a korábbi és az új kategória között.
Hogyan fogadta az elnökség az Effekteam Egyesület menedzsmentjének javaslatát, hogy az Effekt 2030 Díj egészüljön ki egy olyan kategóriával, amelyik a cégeknek a járvány idején hozott intézkedéseit ismeri el?
Alapvetően pozitívan fogadta a javaslatot az elnökség. A járvánnyal olyan helyzet alakult ki a világban és a gazdaságban, ami minden oldalról gyors reagálást igényelt, a vállalati felelősségvállalást és a vállalati kommunikációt sem kihagyva ebből. Ebből az Effekteam csapata sem maradhatott ki, és ez most visszaköszön az idei Effekt 2030 Díj kiírásában is.
Az látszik, hogy a kisebb és nagyobb vállalatok is aktívan és rugalmasan reagáltak a helyzetre. Értem ez alatt azt, hogy az azonnal mobilizálható erőforrásaikat a járványhelyzet hatásainak enyhítésére fordították. Ugyanakkor azt is jó látni, hogy bizony vannak olyan vállalatok, ahol a CSR stratégia egy ilyen helyzetben sem változott meg (lehet, hogy most egy időre bizonyos elemei felfüggesztésre kerültek, de az irány megmaradt), hiszen ezek hosszú távú elköteleződések, amelyek komoly üzleti és fenntarthatósági célok mentén születtek meg. Akiknél a vállalati fenntarthatóság egy üzleti megközelítés, ami hosszú távon növeli a vállalat értékét (akár részvényértékét), azok alapvetően a saját core businessükhöz illeszkedő CSR aktvitásokat végeznek. Erre épül a stratégiájuk, hiszen abban van a legnagyobb tudásuk, ott tudnak a leginkább hozzáadott értéket jelentő pluszt adni a közösségeknek.
Te hogyan láttad, mennyire voltak gyorsak, kreatívak és fókuszáltak a cégeknek a járványhelyzetre adott válaszai?
Az elmúlt hetekben, hónapokban nehéz volt ezt alaposan átlátni. Az érzékelhető volt, hogy a kezdeti időszakban mindenki inkább befelé fordult, hiszen a vállalatok minden erejükkel a működésük fenntartására koncentráltak. A home office miatt az interakciók száma lecsökkent, a nagyvilágban fellelhető jógyakorlatok megosztására, a tapasztalatcserére és az inspirációra kevesebb idő jutott. Mindenki szorgalmasan tette a dolgát, de egymás számára talán kevésbé voltunk láthatóak. Én elsősorban a közösségi médiából és a médiából tudtam tájékozódni és gondolom hasonlóan voltak ezzel mások is. Sok nagyon jó és pozitív kezdeményezés volt, de egy ilyen helyzeteben nehezebb volt egymástól tanulni és párbeszédben maradni. A járványhelyzet után nagyon sok tanulságot levonhatunk majd és ezeket fontos lesz alaposan megismerni, kiértékelni. Az Effekt 2030 Díj esetében a külön kategóriák életre hívása ezt a nagyon fontos szakmai célt is szolgálja.
Az elmúlt néhány hónapban a járvány állt a közérdeklődés és a közbeszéd központjában. Mire számítasz, a beadott pályázatok milyen arányban oszlanak majd meg a korábbi négy általános kategória, valamint az új, COVID-19 megoldások a közösségért elnevezésű kategória, illetve annak négy alkategóriája között?
Nehéz lenne előzetesen egy ilyen arányt megjósolni. Az első gondolatomra utalnék vissza. A komoly, hosszú távú vállalati CSR stratégiák nem változnak meg egyik pillanatról a másikra. Az elnökséggel nagyon bizakodóak vagyunk, és reméljük, hogy a már meglévő vállalati stratégiákhoz illesztett CSR aktivitásokkal is pályáznak majd a kollégák, hiszen a zsűri nagyon várja ezeket.
A COVID-19-re reagáló kategóriák anyagaira pedig mint gyors innovációkra lehet tekinteni. Vélhetően azok a piaci szereplők fognak ezekben a most megnyitott kategóriákban versenyezni, akik gyorsan, kreatívan reagáltak, és valamiféle egyediséget, vagy összetettséget tudtak létrehozni. A magam részéről 50-50 százalékos megoszlást gondolnék most arányosnak, de meglátjuk, hogy mi lesz a valóság.
Az biztos, hogy rengeteget tudunk tanulni ebből a helyzetből, ezért nagyon számítunk az új kategóriába érkező pályaművekre is!
Kövess minket a facebookon is, likeold oldalunkat!
2006-os megalakulásunk óta a vállalati felelősségvállalás iránt elkötelezett szakemberek egyik legelismertebb platformjaként dolgozunk azon, hogy a felelősen gondolkodó gazdasági szereplők valódi társadalmi és környezeti hatással bíró kezdeményezéseken keresztül, fenntartható módon teremtsenek értéket a közösségek számára.