Idén márciusban harmadik alkalommal hív műanyagböjtre a Humusz Szövetség
Nézz körbe magad körül. Mennyi műanyag tárgyat látsz? És vajon mennyi mindenben található még, amiről nem is gondolnád? A műanyagok annyira beszivárogtak az életünkbe, hogy észre sem vettük, de már szinte mindenhol ott lapulnak akarva, akaratlanul. Ideje egy lépést hátra tenni, és új perspektívából ránézni kapcsolatunkra a műanyagokkal!
Ebben kíván terápiás segítséget nyújtani a Humusz műanyagböjt kampánya: lesznek szomorú szembesítések, kellemetlen igazságok, de meg fogjuk mutatni azt is, van élet a műanyagokon túl is. Tarts ki, tarts velünk márciusban!
Mi a gond a műanyagokkal?
Nem csak bensőséges, de belsőséges kapcsolatot is ápolunk már a műanyagokkal – hiszen heti szinten egy bankkártyányi mennyiség jut belőle a szervezetünkbe. És nem csak a miénkbe. Mára már minden élőlény ki van téve a műanyagszennyezésnek. A tengerpartokon található hulladékok 85%-a műanyag, így nem meglepő, hogy az előrejelzések szerint 2050-re több lesz a műanyag az óceánokban, mint a hal.
Hiába az Európai Unió egyszer használatos műanyagokra vonatkozó irányelve, az előrejelzések szerint a műanyagtermelés csak fokozódni fog. Erre a trendre sajnos rásegít a koronavírus járvány is, holott pont most lenne a legnagyobb szükség nem csak beígért, de valós környezetvédelmi intézkedésekre. A COVID-19 válság sajnos elvonta a figyelmet az ökológiai válságról, pedig egyáltalán nem arról van szó, hogy az már nem jelentene akkora fenyegetést, sőt! A környezetszennyezés, az elpusztuló élőhelyek, a biodiverzitás soha nem látott mértékű csökkenése mind-mind melegágyai a világjárványoknak. Ha hozzávesszük azt is, hogy a műanyagok 99%-át fosszilis energiahordozókból állítják elő, akkor máris egyértelművé válik, hogy a műanyaghasználat csökkentése a klímakrízis megoldásában is jelentős szerepet játszik.
A műanyag ezek szerint az ördög műve?
Korántsem gondoljuk így, és nem arról van szó, hogy egységesen rossznak vagy károsnak titulálunk minden műanyagból készült terméket. A műanyagok nagyon sok esetben bizonyulnak nemcsak hasznosnak, de életmentőnek is. Azonban sokkal nagyobb mértékben és mennyiségben használjuk, mint arra valójában szükség lenne. Gondoljunk csak bele: a műanyagok nagy előnye, hogy tartósak, és mégis az előállított műanyagok 40%-a egyszer használatos termék. Csak műanyagzacskókból világszerte percenként egymillió darabot használunk, és 25 perc használat után már kerül is – jobb esetben – a kukába. Műanyag palackokból ugyanennyit fogyasztunk, míg műanyag-szívószálakból félmilliárdot használunk el naponta. Nem nehéz így belátni, hogy míg a problémára óriási, a megoldás nem is olyan bonyolult. Csökkentenünk kell a – főleg egyszer használatos – műanyagtermékek használatát.
Miben segít a műanyagböjt?
A megoldás valóban egyszerű, de a valóságban nagyon sok akadálya van annak, hogy szakítani tudjunk a műanyagokkal. Az információhiány mellett nagy problémát jelentenek még a műanyaglobbi zöldrefestési kísérletei, valamint azok a tévhitek is, amelyek torzítják a műanyagokról, és főként az azok hulladékkezeléséről alkotott képet. A műanyagböjt kampány elsődleges célja tehát lerántani a leplet a műanyagokról.
Tudjuk azonban, hogy az információ nem elég, mert könnyen eshetünk a tagadás vagy a bénító kétségbeesés csapdájába. Ebből kifolyólag szeretnénk mindenkit arra buzdítani, hogy csatlakozzon a műanyagböjthöz, és nézze meg, hol tud ellenállni a műanyagok kísértésének. Minden lépés számít, és ehhez is adunk majd könnyen megvalósítható tippeket, mutatunk be környezetbarát alternatívákat.
A márciusi műanyagböjt kampányt követni a Humusz Szövetség weboldalán, Facebook, valamint Instagram oldalán lehet. |
Kövess minket a facebookon is, likeold oldalunkat!
Hulladékcsökkentés, tudatos életmód népszerűsítése, szemléletformálás - ezekkel foglalkozik a Humusz Szövetség már több mint 20 éve. Környezetvédelmi civil szervezetként kiemelt céljuk a hulladékmegelőzési és hulladékcsökkentési jógyakorlatok terjesztése, a lakosság környezettudatos életmód felé való irányítása. A nulla hulladék felé tartó úton eszközeik a tájékoztatás, az oktatás és a lakossági tanácsadás, illetve szakmai partnerként a szabályozási keretek kidolgozásában is részt vesznek. Mindez rendkívül széles skálájú programokat jelent; legyen az környezeti nevelési program kicsiknek és nagyoknak, rendezvények szervezése és rajtuk való részvétel, pályázatok, országos és nemzetközi kapcsolati háló vagy a piaci oldal “zöldítése”.