Január 22-én a világon első alkalommal repült olyan utasszállító repülőjárat, amit részben a Shell által, fenntartható eljárással előállított szintetikus kerozin hajtott. A hírt a járat üzemeltetője, a KLM Holland Királyi Légitársaság, a Shell, valamint a Holland Infrastrukturális és Vízgazdálkodási Minisztérium jelentette be egy online konferencia keretében. Az eseményen európai politikusok és döntéshozók, az üzleti és repülési szektor, illetve különböző civil szervezetek képviselői is részt vettek.
Hollandia Európa egyik vezető zöldnagyhatalma a fenntartható légiüzemanyagok fejlesztése és gyártása terén. Céljuk, hogy a hasonló hajtóanyagok széles körben elérhetők legyenek a légitársaságok számára, és hogy ennek köszönhetően 2050-re minden európai társaság teljes mértékben fenntartható üzemanyaggal repüljön. Elköteleződésüket a Delfzijlben, a SkyNRG, az Amszterdam-Schiphol repülőtér, az SHV Energy és a KLM együttműködésével épülő biokerozin gyár is példázza.
Az első fenntartható szintetikus kerozin felhasználásával hajtott személyjárata 2021. január 22-én repült Amszterdamból Madridba. A gép üzemanyagában 500 liter volt a fenntartható hajtóanyagból, amit a Shell állított elő a holland kutatóközpontjában szén-dioxid, víz, valamint szél- és vízenergia felhasználásával.
„Büszke vagyok rá, hogy a KLM üzemelteti a világ első szintetikus kerozinnal hajtott járatát. A fosszilis üzemanyagokról fenntartható alternatívákra való átállás a légiipar legnagyobb kihívása. Flottánk megújítása nagyban hozzájárul a szén-dioxid-kibocsátásunk csökkentéséhez, a fenntartható üzemanyagok pedig további előrelépést jelentenek. Azért fogtunk össze partnereinkkel, hogy segítsük a szintetikus kerozin fejlesztését, az első járat elindítása pedig megmutatja, hogy a koncepció bevált, és hogy továbblépettünk az úton – mondta Pieter Elbers, a KLM vezérigazgatója.
„A repülés fenntarthatóbbá tétele olyan kihívás, amivel nemzetközi szinten, közösen nézünk szembe, ma pedig hatalmasat léptünk célunk felé. Ez az ígéretes innováció sokáig mérföldkő lesz a légiipar szén-dioxid-kibocsátásának csökkentésében. Remek érzés, hogy Hollandia mutatta meg elsőként, milyen lehetőség rejlik a szintetikus kerozinban. Remélem, hogy a jelenlegi változékony helyzet ellenére sokakat inspirálunk majd a szektorunkban, hogy lépjenek a fenntarthatóság útjára – mondta el Cora van Nieuwenhuizen, holland infrastrukturális és vízgazdálkodási miniszter.
„A Shell aktív szerepet játszik az energiaátállásban, ez a világelső projekt pedig remek példája ennek. Nagyon büszkék vagyunk az első 500 liter szintetikus kerozinunkra, azután pedig azon leszünk, hogy partnereinkkel közösen növeljük a termelést, és széles közben elérhetővé tegyünk a hajtóanyagot – tette hozzá Marjan van Loon, a Shell Netherlands elnök-vezérigazgatója.
Új kezdeményezések
A konferencián több startup és kezdeményezés is ismertette a terveit a jövőre nézve. A Synkero bejelentette, hogy az amszterdami kikötővel, Schiphollal, a KLM-mel és a SkyNRG-vel közösen dolgozik egy, az amszterdami kikötőben épülő szintetikus kerozin gyár építésén. Egy másik, az Uniper, a Rotterdam The Hague repülőtér, a Climeworks és a SkyNRG által indított kezdeményezés egy rotterdami, fenntartható kerozint előállító bemutatóüzem, ami a levegőből kivont szén-dioxidból állítja elő a forradalmi hajtóanyagot.
A konferencián Hollandia, Franciaország, Svédország, Németország, Finnország, Luxemburg és Spanyolország közösen nyilatkozta, hogy a koronavírus okozta pandémiás helyzetből való kilábalás kéz a kézben kell, hogy járjon a légiközlekedés fenntarthatóságának növelésével. A nyilatkozatban felszólítják az Európai Bizottságot egy keverési kötelezettség kidolgozására. A tagállamok képviselői szerint a fenntartható szintetikus kerozin fejlesztése a fenntartható biokerozin mellett az egyik legígéretesebb és leghatékonyabb módszer a légiipar kibocsátásának csökkentésére.