Az áruházlánc alapításától aktívan elkötelezett a környezetvédelem iránt. Fenntarthatósági stratégiájának köszönhetően egyre kevesebb a vállalat működése során jelentkező műanyaghulladék, amit most egyes saját márkás tejei kupakjainak, tejfölei fedeleinek, illetve egyes zöldségek és gyümölcsök polisztirol- és plasztikcsomagolásának a mellőzésével, illetve a saját márkás SPAR étolaj flakonjának cseréjével még tovább csökkent. Az intézkedések által több mint 25 tonnával kevesebb műanyaghulladék keletkezik. A tevékeny környezettudatos szemlélet a SPAR papírfelhasználásában is megmutatkozik.
Élhető környezetünk fenntarthatósága érdekében a SPAR – a működése során alkalmazott anyagok, technológiák és munkafolyamatok mellett – vásárlóit is a környezettudatosabb magatartásra bátorítja. A műanyag-redukciós stratégiánk az évek során számtalan lépéssel járult hozzá, hogy jelentősen kevesebb eldobható műanyaghulladék keletkezzen. Az összes árutípusnál egyre inkább előtérbe kerül a környezetbarát csomagolás, így történik most többek között egyes saját márkás tejtermékeink és étolajunk, valamint több zöldség és gyümölcs esetében is. Arra hasonlóképpen nagy figyelmet fordítunk, hogy reklámszórólapjainknál javarészt újrapapírt használjunk. – mondta Maczelka Márk a SPAR kommunikációs vezetője.
A SPAR fenntarthatósági stratégiájának újabb fontos intézkedése, hogy idén a saját márkás, egyliteres S-Budget 1,5%-os és 2,8%-os UHT tejek csomagolásánál mellőzik a műanyag kupakot. A vállalat ezzel a környezetbarát intézkedéssel – az éves forgalom tekintetében – több mint 6,7 tonnávalcsökkenti a felhasznált műanyagmennyiséget. Az igen jelentős spórolással úgy tudják enyhíteni a környezeti terheket, hogy az áruk továbbra is a megszokott minőséget, tartósságot és ízélményt garantálják.
A vállalat azonban nem csak a tejek, hanem a 450 grammos, 12%-os SPAR és 20%-os S-Budget tejfölök esetében is átállt a műanyagfedelek nélküli verziók forgalmazására 2020. március 1-től. Ezzel az intézkedéssel további, mintegy 8 tonnával csökkenti a műanyaghulladék mennyiségét éves szinten. A kibontott tejtermékek minőségét a fogyasztók az üzletekben megvásárolható, többször használatos szilikon zárófedelekkel őrizhetik meg.
Az áruházlánc nem csak a műanyagok esetében, hanem – a működése, illetve a vásárlói tájékoztatóanyagok és a termékcsomagolás kapcsán szintúgy – a papírfelhasználást illetően is takarékos, alternatív megoldásokat alkalmaz. Ma a hazai kiskereskedelmi gyakorlatban még ritka, hogy egy üzletcsoport az informatív reklámlapjait túlnyomó részt újrahasznosíthatott papírból állítja elő. A SPAR úttörőnek minősíthető ezen a téren: a heti szórólapjai immár 75%-ban újrahasznosított papírból készülnek. Az üzletlánc a szórólapjait környezetbarát papírra nyomtatja. A felhasznált papírtermékek az Európai Unió (EU) Ecolabel minősítésével rendelkeznek.
Már korábban is csökkentette a műanyaghulladék mennyiségét a SPAR a papírtojástartók használatával. A vállalat a csomagolásokkal kapcsolatosan a műanyag helyett már jó ideje a papírt részesíti előnyben. Az alternatív, környezetkímélő csomagolási megoldások egyike az újrahasznosítható papírrost-anyagok alkalmazása – például a tyúktojás-tartó dobozok esetében –, melyek újra felhasználhatóak, szén-semlegesek és biológiailag maradéktalanul lebomlanak. Az értékesítési adatok alapján a SPAR az újrahasznosított papír felhasználásával jelentős mennyiségű műanyagteher-csökkentéssel számol.
A SPAR a 4 darabos paradicsom eddigi műanyag habtálcáját papír csónaktálcára cseréli. Az áruházlánc ezzel egy év alatt akár 235 kilogramm polisztirolt vált ki, és már a 2020-as idényben papíralapú alátéttel kínálja ezt a termékét. A vállalat csomagolást vált a 3 darabos étkezési és csípős paprika esetében is.A 100%-ban lebomló csomagolásra való áttérés a tavalyi számok ismeretében az előbbi termék esetében 660, míg a másiknál 1015 kilogramm műanyag spórolását jelenti.
Más zöldségek esetén is egyre inkább csökkenti a vállalat a felhasznált műanyagot. A fél kilogrammos bio citrom műanyag háló helyett környezetbarát cérnahálós csomagolásban kerül a polcokra, amelynek révén a tervek szerint idén csaknem 686 kilogrammal kevesebb műanyag keletkezik. Az 1 kilogrammos bio narancs csomagolásánál hasonlóképpen mellőzik a plasztik anyagot, aminek köszönhetően egy évben több mint 152 kilogramm műanyag-megtakarítás mutatkozik.
További jelentős mennyiségű, éves szinten 7,2 tonnányi műanyagot fog megspórolni a vállalat azzal, hogy egyliteres saját márkás SPAR étolaját súly-csökkentett, de a megszokott tartást biztosító palackokba tölti. Ezzel a fejlesztéssel együtt a beszállító partner a kupakok méretét és súlyát is redukálta, még kevesebb műanyagot használva fel a gyártás során, ami az éves kereslet alapján összességében újabb számottevő műanyag-visszafogást eredményez.
A SPAR tevékenysége során egyre több környezettudatos megoldást alkalmaz és népszerűsít a vásárlói körében. A vállalat a tavalyi évtől az üzleteiben újrahasználható zöldség- és gyümölcstároló tasakokat kínál, illetve további olyan jelentős lépésekkel is hozzájárul a környezeti terhek csökkentéséhez, mint a műanyag mélyhűtőtáskák kiváltása papír szigetelőszatyrokra, vagy a PET palackok súlycsökkentése egyes saját márkás ásványvizeknél.
Kövess minket a facebookon is, likeold oldalunkat!
A SPAR aktív és úttörő szerepet vállal a Föld jövőjét érintő ügyekben. 2019 őszén ezen tevékenységünket egységes keretbe szerveztük, összekötve a fenntartható fejlődés - számunkra kiemelt - ágait, mint a környezetvédelem, az egészséges életmód támogatása, az élelmiszer-biztonság, a munkatársak támogatása, valamint a társadalmi felelősségvállalás. A fenntarthatósági céljainkat pedig egy új ernyőmárka fémjelzi mostantól, melynek szlogenje: „SPAR - a fenntartható jövőért”.